II osa. Eesti Riiklik Nukuteater |
EBASTABIILSUSE AASTAD (1964 – 1967)
TEATER VAJAB MUUTUSI
Uut hooaega alustas Eesti NSV Riiklik Nukuteater 10.
oktoobril 1964 põhjalikult remonditud ja ümberehitatud ruumides.
Eelnenud hooaeg oli möödunud väga rasketes tingimustes. 1963. a
teatris aset leidnud tulekahju läbi said tugevasti kannatada saali
seinad ja sisustus.497 Pikaleveninud kapitaalremondi tõttu oldi
pidevalt ratastel ja uuslavastused valmisid juhuslikes ruumides,
kus õnnestus ennast allüürnikuna sisse seada.498
Pärast remonti oli Nukuteatri saal põhjalikult muutunud.
Ripplagi, mis vähendas saali kõrgust umbes 1,8 meetri võrra,
võimaldas ka lava valgustamise ümber korraldada. S. Levin kirjeldas uut olukorda: “Enne asus valgustaja
kabiin lava taskus. Sealt ei saanud valgustaja näha lavapilti ja
töötas nö. pimesi. See kahandas valgustamise kunstilist taset.
Nüüd asub kabiin lava ees lae all. Kabiini aknast on lavapilt
hästi nähtav ja valguse reguleerimine muutub seega hoopis
hõlpsamaks.” 499 Täiuslikum valgustusaparatuur oli tehtud
Teatriühingu Tootmiskombinaadis. Nukuteater oli esimene teater
Eestis, kus see täiustatud portatiivne aparatuur tööle
rakendati. Saadi ka uus ja kvaliteedilt eelmisest märksa parem
heliaparatuur. Ühtlasi oli täiustatud ruumi ventilatsiooni.
Kalorifeeride abil tagati ruumides lastele sobiv õhutemperatuur.
Paraku ei suutnud maja kapitaalremont ja rekonstrueerimine
lahendada teatri ruumiprobleemi. Endiselt ei olnud teatril
proovisaali ega kunstniku tööruumi.500
Hooaeg avati U. Leiese kolmanda näidendiga “Nõgesed ja
kapsad” . See oli lihtne didaktilise sisuga looke, mis
jutustas töökatest jänkulastest, kes kevadel hoolega aeda
kaevasid ja kapsaid külvasid, et talvel toidupoolist võtta oleks.
Vembu neile mängis aga rebasepaar, kes jänkulaste kapsaseemned
varastas ning nõgeseseemned asemele poetas. Näidend oli
kirjutatud värssides, rütm oli küllaltki vaheldusrikas ning
tekst lahe.
Ajastu vaimus oli näidendis rõhutatud töökuse teemat, mis
autori poolt oli leidnud lustaka, mudilasepärase lahenduse.
Jänkulapsi mängisid L. Tall ja M. Jürgo, karusid B. Mitt ja O. Paesüld, rebastepaari H. Raa või M. Toompere ja O. Liigand ning Lumemeest K. Renel. Kriitika hindas näitlejate
ansambliühtsust, mängutempot ja -kergust ning mõnusat huumorit.
Erilist kiitust vääris Nukuteatri õppestuudio õpilane Maie
Toompere, kellel Rebase-eide roll oli debüüdiks kutselise teatri
laval. Tähelepanu äratas ka tema hea diktsioon. D. Normet pidas R. Kuremaa lavastust selgeks, lihtsaks ja
maitsekaks.501 Need kolm iseloomulikku joont olid omased enamikule
R. Kuremaa lavastustele. Meeldiv oli kriitiku arvates ka lavastuse
kujunduslik külg (kunstnik R. Laidre, kunstnik-skulptor I. Golditš). Lakoonilised ja stiilsed dekoratsioonid
mõjusid läikpaberist välja lõigatud ja värvilisele taustale
kleebitud piltidena lapse joonistusvihikust.
“Hästi pääsevad sellel napil taustal mõjule pikkade
liikuvate kõrvade ja kohevate sabatuttidega jänkud, ilusad
lumivalged kanad ja teised mänguasjade plaanis väljapeetud nukud.
Pildiliselt on eriti kenad esimene ja viimane pilt: jänkude maja
talvel lumemehe ja lumesajuga. Õnnestunud detail on pika varda
otsas oma kevadist teekonda alustav päike!” kirjutas D.
Normet.502 Paraku vähendas efekti halb tehniline teostus.
Vabises rebaste maja, kui Rebase-taat või Rebase-eit rõdul
seisis, samuti kippus kõikuma jäneste kapsakelder. See tulenes
ilmselt dekoratsioonialuste väärast struktuurist.
D. Normet: “Kui rebasetaat varastab mesilastaru ja ruttab
koju, pole tausta (kuuskede, rebaste maja ja
lamamistooli) liikumine tema liikumisega sünkroonis, mille
tõttu kaob jooksu jälgimise illusioon. Kõige suurem küsimus
tekib aga seoses kapsaste ja nõgeste lavalise kujutusega.
Nukuteatris on see täiesti loomulik, kui mõni lill, puu või
labidas elab ja võtab sündmuste käigust osa. Näidendis
“Nõgesed ja kapsad” on aga nimikangelased taandatud elutu
rekvisiidi tasemeni. Tegevus käib nende ümber, nemad ise aga ei
reageeri sellele (välja arvatud nõgesed rebaste
tagaajamisestseenis). Kapsataimed on ilmetud ja sulavad taustaga
kokku. Kui jänkud teise vaatuse algul oma kapsapeenraid rohivad,
on takjapoiss hoopis aktiivsem, püüdes nende käest pääseda,
kapsad aga ei avalda mingil kombel oma suhtumist
toimuvasse.” 503
Vajakajäämised tehnilises teostuses pani kriitika tehnilise
kaadri voolavuse arvele ning soovitas mänguliselt olulise
rekvisiidi liigutamise teha ülesandeks näitlejaile. Küsitav on
muidugi, kas selles lavastuses oli ikka vaja neid kapsaid elusaks
mängida.
Teine hooaja uuslavastus oli N. Gerneti “Loomade
kontsert” . See oli selle näidendi teine lavastus Eestis. Kui
eelmine lavastus võlus lavakujunduse lihtsuse, armsate
loomnukkude, puhtuse ja ilu poolest, siis uus lavastus oli
tehniliselt väga keerukas. Mitte kõik selles polnud ühteviisi
õnnestunud, etenduste tase kõikus. “Loomade kontsert”
F. Veike uues redaktsioonis kujutas endast
eksperimenti nukuteatri võimalustest ning kogu tollase sirmiteatri
arsenali demonstratsiooni. Kasutatud oli musta kabinetti ja väga
mitut sorti nukke.
“Loomade kontsert” koosnes kahest
osast. Esimene osa oli rohkem tegevuslik, kujutades endast
ettevalmistust suureks kontserdiks. Teine osa oli kontsert ise. See
koosnes üksiknumbritest: esitati orkestripalu, duetti, balletti,
mustkunsti, akrobaatikat jne. Numbrid olid tehniliselt keerukad ja
sageli oli ühe nuku liigutamisega ametis mitu näitlejat.
Lavastuses osalesid L. Tui, V. Luup, Maie ja Hendrik Toompere, M. Tarto, A. Silla ja H. Gustavson. Ja ka R. Agur mängis selles lavastuses näitlejana kaasa –
jänkude orkestri dirigenti Jänes Kapsastet, hiljem ka Varest.
Muusika oli V. Tarkpealt. Väga ilusad viisid olid, kuid küllaltki
rasked.
Harry Gustavsonile oli “Loomade kontsert” esimeseks
lavastuseks, milles ta näitlejana kaasa tegi: “Orkestrinukud
(jäneste orkester) olid pulkkäpiknukud. Nendele olid uuendusena
pandud mitte puust, vaid vasktorudest töödeldud pulgad. Torude
ühendamiseks kasutati tolleaegseid plastmassist laualambi
liigendeid. Need nukud said ainult ette-taha kummarduda.
Küljele painutamine polnud võimalik. Kuna nuku pea oli
raske, läksid liigesed väga kergesti katki. Kasutati palju
dublantnukke. Orav oli pulkkäpiknukk, aga seal, kus ta esines
õhuakrobaadina, oli nööridele kinnitatud hoopis dublant. Oli ka
käpiknukke. Kaks hirve olid siluettnukud, mida juhiti nukkude
jalgade küljes olevate varraste abil. Seda hirvede tantsu
tegime Rein Aguriga kahekesi.” 504 “Loomade kontsert” oli näitlejaile
füüsiliselt küllaltki raske. “ Lavastuses oli kasutatud musta
kabinetti, st paljud numbrid (hirved, kurepoja laul ja
tants) toimusid musta sameti taustal. Ka näitlejad ja
nukkude vardad, mis ei tohtinud nähtaval olla, olid musta sametiga
kaetud. Ilus, aga raske number oli kurepoja lauluke. Kurepoega
juhtisid neli inimest, kes seisid sirmi kohal kõrgetel poodiumidel
üleni mustades kottides, mille sees ainult silmaavad ja pilu
hingamiseks. /.../ palav hakkab ja hingata ei ole midagi. Ja
sealjuures pead siis ka kõnelema ja tegema kõike muud, mis sinna
juurde kuulub. Kõrvad on kaetud, ometi peab ka partnerite teksti
ja saatemuusikat kuulma. Seda lavastust ei olnud võimalik igal
pool mängida, sest lavatehnilisi abivahendeid oli palju. /.../
Nende ülespanek oli raske ja võttis palju aega.” 505
“Loomade kontsert” oli üks kuuekümnendate aastate
menulavastusi. Seda mängiti kahe aasta jooksul 188 korda. 47
etendust anti Tallinnas, sellest statsionaaris 34.
Kogu oma senise eksistentsi vältel on Eesti kutseline
nukuteater hädas olnud repertuaariga – headest
nukunäidenditest on pidevalt puudust tuntud. Ent kuuekümnendatel
aastatel kerkis repertuaariprobleem eriti teravalt päevakorda.
Lihtsakoeline dramaturgia oli saanud arengu peamiseks piduriks.
Rein Agur oli õpingute ajal Leningradi Teatriinstituudis näinud
paljude välismaa teatrite võõrusetendusi. Seetõttu oli ta
kursis uuemate teatrisuundumuste ja võimalustega ega tahtnud
leppida primitiivsete, üksluisete, ideesügavuseta ja
poeesiasärata näidendite lavaletoomisega. Ainsaks võimaluseks
repertuaarikitsikusest üle saada ja lavastamiseks huvitavat
materjali leida oli väärtkirjanduse instseneerimine.
Soovist anda nukuteatri repertuaari täiendavat poeesialaengut
ja uudsemat kunstihõngu, instseneeris Rein Agur S. Lagerlöfi “Nils
Holgerssoni” ja tõi selle ise ka lavale. R. Agur: “Kõik
algab ikka sellest, mida mängida, siis tuleb ka see, kuidas
mängida ja sõnumi küsimus. Minu arvates “Nils Holgerssoni”
mõte algaski mul kunagi sellest, et repertuaar, mis me üle
Venemaa saime – ei sobi. See, mis meie endi autorid kirjutasid,
ega see ka suures osas midagi niisugust ei andnud, millega võiks
teatrile vundamenti luua. Kui mujalt ei tule, siis tuleb ise
materjali otsida, instseneerida. “Nils Holgerssoni” juurde
jäin ma sellepärast, et seal on eepilise nukuteatri võimalus ja
kultuurne tekst.” 506
Oma instseneeringus püüdis R. Agur maksimaalselt säilitada S.
Lagerlöfi teosele omast arhailist keelt, kus oli arvestatud Rootsi
maakondade keele eripärasid ja murdeid. Näitlejaile oli see
esialgu vastuvõtmatu. Nad nõudsid seda harjumuslikku, suupärast
igapäevakeelt. Oli ju senini nukunäidendites kasutusel ikka
seesama keelepruuk, mida kasutati nii tänaval, kaupluses kui ka
turul. Leiti, et S. Lagerlöfi teose keelelise eripära järgimine
ei ole meie publikule arusaadav ega vastuvõetav.
Sisuliselt huvitas R. Agurit eelkõige Nilsi kujunemislugu. Ta
otsis suurteosest välja mänguliselt kõige eredamad Nilsi arengut
jälgivad stseenid. Lavastuse vältel muutus Nils halvast,
egoistlikust, väikeste lindude ja loomade suhtes sadistlikust
poisist heaks, mõistvaks, sõprust ja kaaslasi hindavaks.
Lavastuse põhiideeks oli headuse alge leidmine ja kujundamine
inimeses.
R. Kuremaa mängis Nils Holgerssoni
kord elavplaanis, kord nukuga. Need üleminekud jäid aga
tehniliselt kohmakaks. Kaasa tegid K. Renel, O. Liigand, M. Jürgo,
O. Paesüld, L. Andrianova ja L. Mägi. Tehniline ülesehitus ning lavakujundus
tervikuna jäid paraku selleski lavastuses illustreerivale
tasandile. Taotletud üldistav-kujundlikku pilti ei suudetud luua.
Ent “Nils Holgerssoni” lavastust tuleb hinnata kui Eesti
Nukuteatri jaoks täiesti uut, varasemast erinevat kogemust.
23.–30. juunil 1964 toimus tollases Leningradis UNIMA
korraldusel ülemaailmne nukuteatrite festival. Enamik Eesti
Nukuteatri perest võttis sellest osa vaatlejatena. Õppestuudio
õpilased esinesid Näitlejate Majas UNIMA juhtkonnale lavastusega
S. Prokofjevi “Tuhkatriinust” ,
mille oli stuudiolastega nukupantomiimina lavale seadnud F.
Veike.
Eesti teatriinimestel oli sellel festivalil võimalus näha
huvitavaid etendusi mitmetelt välisriikide nukutruppidelt ja
üksikesinejatelt. O. Liigandile jäi nähtust eredalt meelde
O. Wilde`i “Tähepoiss” Rumeenia Constantsa
nukuteatri esituses. Näitlejad oma laiade ürpidega moodustasid
tühjale lavale elava dekoratsiooni, mis vastavalt mängukoha
vajadusele silmapilkselt muutus. Mäng ise oli tihe, orgaaniline ja
meeliköitev.507 Meie traditsioonilise sirmimänguga harjunud
näitlejaile mõjus rumeenlaste esitus tavatult huvitava ja
kaasakiskuvana.
1.–6. septembrini 1964 andis Tallinnas külalisetendusi
S. Obraztsovi kunstilisel juhendusel tegutsenud Moskva
Kesknukuteater. Tallinna Ohvitseride Maja laval anti 13 etendust.
Näidati kahte lavastust täiskasvanuile ja kahte lastele. Tallinna
publikule oli huvitavaim I. Å toki “Jumalik komöödia” . See näidend,
mida hiljem mängisid mitmed draama- ja muusikateatrid (Eestis
Pärnu Draamateater ja operetina Estonia) oligi algselt kirjutatud
nukuteatrile. Selles lavastuses nägi Eesti nukuteatripublik avatud
mängu – näitlejate (Looja ning mõlemad peainglid) vahetut
suhtlemist nukkudega. Traditsioonilisemana mõjus “Ebatavaline
kontsert” . See estraadikontserte parodeeriv satiiriline
komöödia oli kokku pandud üksiknumbritest, mida sai aeg-ajalt
uuendada või välja vahetada. Nii oli vahetult enne Tallinna
esinemisi loodud ansamblit “The Beatles” parodeeriv “Sleep My
Baby” .508 Mõningase paralleeli võis tõmmata selle
moskvalaste lavastuse ja meie “Loomade kontserdi” vahele.
Tallinnas näidatud lasteetendused jäid aga täiskasvanute omadega
võrreldes märksa kesisemaks ega pakkunud Eesti publikule ja
nukuspetsialistidele midagi uut.
Kokkupuude teiste rahvaste nukuteatrikunstiga näitas ilmekalt
selle kunstiliigi rikkalikku võimalustearsenali, arenguruumi ning
eesti nukuteatri uuenemise vajadust. Et aga eestlane on juba kord
loomult konservatiivne, siis see uuenemine oli visa tulema. Kuidagi
ei tahetud näha midagi uut vana harjumuspärase ja juba
lapsepõlvest armsaks saanud klassikalise sirmilavastuse kõrval.
Läbimurret avatud mänguni tuli oodata veel terve aastakümme.
|