NUKUTEATER TAAS DRAAMATEATRI
JUURES (1948 – 1951)
MOSKVA RIIKLIKU KESKNUKUTEATRI MÕJUST EESTI
NUKUTEATRI ARENGULE
Juba 1947. a novembris oli Tallinna külastanud Moskva Riiklik
Kesknukuteater. Selle teatri juht oli aastast 1931 Sergei Obraztsov. Kaasas olid lastelavastused “Aladini
imelamp” ja “Saabastega kass” . Kui meil oli tol ajal levinud
arvamus, et nukuteater on mõeldud eelkõige vaid lastele, siis
Moskvas ja Leningradis hinnati seda lavakunsti liiki hoopis
avaramalt. Nukuteater on ikkagi kõigepealt teater ja nukuteatris
on võimalik käsitleda niisuguseid probleeme, mis puudutavad igas
eas teatrikülastajat. Oli ju Skupa teatri repertuaariski etendusi nii lastele kui
täiskasvanutele.
Novembris 1948 tuli Moskva Riiklik Kesknukuteater Tallinnasse
teistkordselt. Seekord oli kaasas etendusi nii lastele kui ka
täiskasvanutele. 17.–29. novembrini anti Tallinnas Estonia
kontserdisaalis viisteist etendust. Esineti ka Pärnus ja Narvas.
Lastele mõeldud lavastustest olid külalisetenduste kavas
“Saabastega kass” , “Lõbusad karupojad” ja
“Võlukaloss” . Täiskasvanutele näidati aga “Harilikku
kontserti” , mis hiljem, 1952. a nimetati ümber “Ebatavaliseks
kontserdiks” ja püsis väikeste muudatustega aastakümneid
teatri repertuaaris.207
Moskva Kesknukuteatri külaskäigu tähtsust ja mõju Eesti
kutselise nukuteatri arengule on võrreldud Skupa marionett-teatri
omaga. Kui viimane pani aluse nukuteatri tekkimisele, siis Moskva
Kesknukuteatri esinemised mõjutasid suuresti meie nukuteatri
edasist arengut. Selle tulemusena võeti marionettide kõrval
kasutusele ka teisi nukusüsteeme. Esimesena meie lavastajatest
vaimustus uue süsteemi eelistest H. Vaag. Juba Noorsooteatris oli ta oma “Põrsake
Nahv-Nahv” lavastuses rakendanud üksikuid käpiknukke.
Obraztsovi teatri külalisesinemisi käsitlevas artiklis imetles H.
Vaag “lavastuses “Harilik kontsert” kasutatud jaava-nukkude
süsteemi, nende mehhanisme, lavastuses kasutatud tehnikat ja
nukkude käsitamise meisterlikkust näitlejate poolt” .208 O. Liigand: “Üllatava uudsusena tundus /.../, et ühe
nuku juures tegutses korraga mitu näitlejat, kusjuures igal neist
oli nuku liikumapanekuks täita eri ülesanne, ent ometi sujus
kõik sünkroonselt. Samuti avanes /.../ “musta kabineti”
saladus, kus musta sameti taustal, musta sametisse riietatud ja
seega publikule nähtamatuks muudetud näitlejad esitasid 12
nukuorkestrandiga ühe džässipala hämmastavalt
virtuooslikult” .209
Juba 31. detsembril 1948 esietendunud
G. Vladõtšina nukunäidend “Talumatu
elevandipoeg” (R. Kiplingi jutustuse järgi) lavastati käpiknukkude ja
sirmiga. Esietendust reklaamivast tekstist võib lugeda: “See on
/.../ S. Obraztsovi mõjul esimeseks katsetuseks meiegi nukulaval
rakendada käpikkinda süsteemi. Nööride abil liikumapandavate
nukkude kõrval on käpiknukkudel suur eelis: nad võimaldavad
palju temporikkamat ning painduvamat mängu. Ringreisidel
maakeskustesse, kus meie Nukuteater on alati oodatud külaliseks,
rõõmustab uus lavastus kogu kollektiivi hõlpsa transpordi
võimalustega. Lastele saadakse nüüd külakosti pakkuda ka neis
koolimajades, milles puudub lava, sest kogu lavaehitus seisneb siin
päris lihtsas sirmis.” 210
Lavastaja H. Vaag on meenutanud ettevalmistustööd “Talumatu
elevandipoja“ lavaletoomiseks: “Oskusi polnud kellelgi ka
käpiknukkude valmistamiseks. Selle töö “Talumatu
elevandipoja” jaoks võttis enda peale Draamateatri butafor
Valdek Holt(d). Püüdsime kõik talle nõuga ja
jõuga abiks olla. Näitlejal Aino Raidil oli kodus väike pehme mänguahv, millele
sai käe sisse panna ning käsi ja jalgu liigutada. See ahv saigi
meie käpiknukkude ristiisaks. Kuigi ta polnud mõeldud nukuteatri
jaoks, sai ta siiski oma erilise liikuvuse tõttu au osaliseks olla
eeskujuks meie tulevaste teatrinukkude valmistamisel. Muidugi
nuputas nii V. Holt kui ka näitlejad ise meie lavanukkudele juurde
mitmesuguseid täiendusi, et näitlejad võiksid neid laval
tõeliselt elama panna. Hiilgavaid tulemusi see esimene katse
muidugi ei andnud. Proportsioonid ei õnnestunud – kui elevandil
olid isegi jalad sirmil, siis jaanalinnust oli näha ainult kael.
Publikule näis see uudne süsteem väga meeldivat. Ka näitlejad
olid rahul, sest selles süsteemis sai kergema vaevaga vältida
nukkude vänderdamist laval. Juurutasimegi sellest lavastusest
alates selle süsteemi järkjärgult oma teatrisse. Eriti agar oli
seda õhutama F. Veike.” 211
Draamateatri “Talumatu elevandipoeg” ei olnud siiski päris
esimene käpiknukkude süsteemis lavastus Eesti kutselises
nukuteatris. Juba varem Viljandi draamateatris Ugala valminud S.
Preobraženski “Tädi Liisi
muinasjutud” oli lavastatud käpiknukkudega. Kuu aega enne
“Talumatu elevandipoja” esietendust Tallinnas jõudis
“Ugalas” publiku ette M. Å urinova nukunäidend
“Külmataat” ,
mis oli samuti lavastatud käpiknukkudega.
Järgmisena esietendus H. Vaagi
näidend “Saarmas
Ahnepäits” . Selles lavastuses katsetati süsteemide segu.
“Näidendi kõrvalliinis tegutsesid kaks elavat näitlejat
nukulava ees – vanamees ja poiss. Nendega koos kasutati mõnda
käpiknukku, omaette tegevust arendasid marionettnukud.” 212
V. B. Turovski “Võlupeeglis”
esinesid aga nukulaval esimesed inim-käpiknukud. Esialgu nägid
need välja veel üsnagi primitiivsed.213 Uut tüüpi nukke püüdsid elustada juba
kogemustega nukunäitlejad: H. Vaag, L. Tui, R. Kuremaa, A. Kivirähk, M. Martin-Orgussaar, A. Raid, M. Varango, L. Rost jt.214
Kuna uue nukusüsteemi rakendamiseks puudusid vajalikud
teadmised, otsustati kümme nukutrupi liiget saata Leningradi
(nüüd Sankt-Peterburg) tutvuma Leningradi Riikliku Nukuteatri ja J. Demmeni nimelise nukuteatri etendustega. Õppereis
sai teoks 1949. aasta septembris. Selle käigus tutvuti Leningradi
Riikliku Nukuteatri alt juhitavate nukkude (käpik-, varras-,
pulknukud) valmistamise ning käsitsemisega ja ka lavatehniliste
seadmetega. Seal õnnestus näha ka parajasti Leningradis
külaskäigul oleva Moskva Riikliku Kesknukuteatri etendusi lava nn
köögi poolselt. Pärast õppereisi korraldatud tootmiskoosolekul
otsustas Tallinna Riikliku Draamateatri nukukollektiiv üle minna
sirmitagusele mängule ning alt juhitavate nukusüsteemide
kasutamisele ja kavandas selle tarvis ulatusliku
tulevikuplaani.215
Leningradist saadud kogemusi püüti esmakordselt realiseerida
18. detsembril 1949 lavale jõudnud A. Aleksandrova ja N. Gerneti “Rohelistes
vägilastes” .
Tegu oli n-ö tüüpilise nõukogude
näidendiga, kus ülistati julgeid pioneere, kes kaitsesid
nisupõldu nii umbrohu ja kahjurite kui ka kõike hävitava ja
kõrvetava tuule eest. H. Vaag tutvustas kavvavõetud
nukunäidendit Õhtulehes: “Näidend on kirjutatud huvitavas ja
lastele arusaadavas vormis ja käsitleb Nõukogudemaa pioneeride
teadlikku tööd mitšuurinliku teaduse alal, et kaasa aidata
stalinliku looduse ümberkujundamise plaani läbiviimisele.
Rohelised vägilased – need on metsad ja vööndid, mis
istutatakse steppi. /.../ Pioneerid külvavad metsa, mis kasvab ja
rohelise sõjaväena kaitseb nisupõlde kõrvetavate tuulte eest.
Kõrvetav tuul on sunnitud meie stalinliku hiiglaplaani ees
jäädavalt taanduma.” 216
“Rohelised vägilased“ oli esimene kaasajateemaline näidend
meie nukuteatris ja jäi oma kõrge poliitilisuse astmega
küllaltki erandlikuks nukuteatri tavapäraselt neutraalsemas
muinasjutumaailmas. Teema oli tol ajal väga aktuaalne217 ning muidugi tervitati niisuguse ajakajalise ja
propagandistliku näidendi repertuaari võtmist ka ajakirjanduses
ilmunud arvustuses.
F. Veike lavastuse kunstilist taset hindas tollane
kriitika täiesti rahuldavaks. Siiski on märgitud ka “mõningaid
puudujääke” . Nii kirjutas Oskar Põlla: “Lavastaja oleks võinud julgesti VII
pildi ära jätta, sest Kõrvetava Tuule kahjulikkusest on vaatajal
küllaltki selge kujutlus, tema lavaleilmumine lõpp-pildis on juba
niigi ette valmistatud. Roheliste vägilaste võitlus ja võit
näidendis oleks tulnud selgemalt välja tuua. Me peaksime
tunnetama ja nägema roheliste vägilaste võimsust; puud peaksid
kasvama palju suuremaks ja neid peaks olema märksa rohkem.
Näitlejaist tuleb tunnustavalt esile tõsta M. Varangot, kes Sanja
osas oskas esile tuua pioneerile omast võitlusindu, kartmatust ja
tragidust, mille tõttu ta muutus noortele vaatajatele
südamelähedaseks ja eeskujuväärivaks. Ants Kivirähki Kolja
juures kippus aga domineerima hädaldav joon, mis pole selle osa
juures millegagi õigustatud. Heaks saavutuseks oli H. Vaagi
Metsateadlane. Siin suutis näitleja anda veenva kuju nõukogude
teadlasest. Autori teksti oskas näitleja ilmekalt kooskõlastada
nuku liikumisega. Maimu Orgussaare Naistraktoristis oli rõhutatud
töörõõmu ja abivalmidust, mistõttu ta nukk muutus meile
lähedaseks. L. Rost Lendurina ja J. Kalt Ratsurina patustasid teksti õige rõhutamise,
sõna selge väljatõstmise vastu, mille tõttu mõtte selgus
paiguti kannatas. Tuulispea L. Tui esituses oli tore saavutus, kuid
lavastaja ja näitleja peaksid jälgima seda, et noortes ei tekiks
tema vastu hirmutunnet, vaid pigem vastikust ja hukkamõistu. Sama
on maksev ka L. Rosti ja H. Vaagi Kõrvetava Tuule kohta.
Loomade-lindude osatäitjad tulid oma ülesannetega hästi toime.
Nii F. Veikese Siil, R. Kuremaa Rebane kui A. Raidi Lõoke
said teenitult noorte teatrikülastajate elava tähelepanu
osalisteks. Üldise puudusena peab aga näitlejate juures märkima
lauluteksti ettekande ebaselgust. Siin on nukunäitleja seatud
eriliste raskuste ette: jälgida muusikalist saadet, liigutada
nukku ja hoolitseda teksti selguse eest. Selle küsimuse
lahendamisel peab diktsiooni selguse saavutamise kõrval hoolitsema
ka muusikalise saate suurema nõtkuse eest.” 218
Kunstnik Hugo Miti kavandatud nukkudest hindas kriitika
õnnestunumaks linde-loomi ja mitmeid allegoorilisi kujusid.
Lavastuses “Rohelised vägilased” oli kasutatud niisuguseid
nukke, mis on saadud, kui jaava- ehk varrasnukult on vardad
eemaldatud ja nuku pead ja käsi liigutatakse nuku sisemusse
peidetud kangikeste abil.219 “Roheliste vägilaste” dekoratsioonid olid
tavapärasest lakoonilisemad. Kui varasemates lavastustes esines
enamasti nukulava ülekuhjamist, mis takistas nukkude jälgimist,
siis selles lavastuses oli seda viga välditud.
Kuigi nukuteatritegijad olid jõudnud
märgata käpik- ja jaava-nukkude eeliseid, ei loobutud esialgu ka
marionettidest. A. Liperovski näidendi “Punane
lilleke” lavastas F. Veike taas marionettidega. O. Põlla oma
arvustuses leidis “nukkude liikumises kohmakust ja
küündimatust” ning soovitas teatril esialgu jääda ühe
süsteemi juurde, “et saavutada maksimaalseid
tulemusi” .220 Koletise osatäitjana kasutati lavastuses
elavat inimest. Selle kohta arvas O. Põlla: “See on kardetav
võte, sest nukkude ja lavadekoratsioonide mõõtude määratu suur
erinevus, võrreldes inimesega, võib purustada tõepärasuse
illusiooni. Antud juhul oli lahendus õnnestunud, sest näitleja
lavaline paigutus oli hästi leitud ja osava valgustuse
kasutamisega saavutatigi soovitud tulemus.” 221 Näitlejatest on tollane kriitika esile tõstnud M.
Varango ja M. Orgussaare õdesid, R. Kuremaa Koletist, H. Vaagi
Muinasjutuvestjat, A. Kivirähki Kaupmeest. O. Põlla: “Tublit
tulemust näitas L. Tui oma suhteliselt väikeses osas. Näitleja
saavutas kuju seesmise arenemise ja nuku välise liikumise vahelise
kooskõla, mille tõttu tema poolt antud vana amm muutus meile
lähedaseks ja elavaks.” Ka Aino Raid Leenakese keskses rollis
“suutis luua meeldejääva kuju” .222 Siiski oleks tal tulnud O. Põlla arvates kasutada
enam pehmemaid südamlikumaid toone, eriti etenduse alguses, et
eraldada Leenakest rohkem vanematest õdedest.
H. Miti lavakujundus mõjus küllaltki lakooniliselt. Oli
välditud muinasjutus kirjeldatud Koletise aia suursuguse lopsakuse
edasiandmist nukulaval. Kunstnik oli oma kujunduse aluseks valinud
kontrastsuse printsiibi; mustal taustal erendas vaid üksainus
punane lilleke.223 O. Põlla: “Lavakujunduslik külg H. Miti poolt
rahuldas, välja arvatud kaupmehe kodu, mil puudus arhitektuuriline
ühtsus. Paneb mõtlema, miks kunstnik ja lavastaja lähtusid
lavastuse dekoratiivsel lahendusel suure lava printsiipidest?
Milleks märgiti Koletise lossis erinevaid mänguruume
vahe-eesriidega, kuna nukulava annab siin märksa suuremaid
võimalusi? Teistsugune lahendus oleks võimaldanud näidendi
mõtet meile palju lähemale tuua. Ka kostüümide värvide
valikusse oleks pidanud kunstnik palju hoolikamalt suhtuma, samuti
nukkude juuste värvi. Nukkude väline ilmestus peab aitama esile
tuua nende sisemisi omadusi. Ebaõnnestunud kostüümi- ja
parukavärvi valiku tõttu ei erinenud Leenake küllalt selgesti
vanematest õdedest.” 224 Tegelikult oli Leenakese kostüüm valmistatud
väga ilusas lilltikandis, ent tema kleit oli roostepunast värvi,
õdede kostüümid olid aga puhastes värvitoonides. Peenel
tikandil ei olnud publiku jaoks mingit tähtsust, seda ei olnud
tillukesel kleidil saalis üldsegi näha.225 Tagasiminek marionettnukkude liikumises võrreldes
Noorsooteatri perioodiga oli märgata eriti nukkude
tantsustseenides.
Olulist osa “Punase lillekese” lavastuses etendas V. Tarkpea muusikaline kujundus. Nagu mitmetes
Noorsooteatri nukulavastustes, kasutati seegi kord orkestrit. Kui
Noorsooteatris oli orkester all orkestriruumis, et ta ei segaks
vaatajat ega tõmbaks laste tähelepanu nukkudelt eemale, siis
Draamateatris oli orkester toodud lavale, täpsemalt lava
sügavusse. Olenevalt vajadusest võisid pillimehed olla publikule
nähtaval või varjatud lavakardinatega.226
Enne “Rohelisi vägilasi” , oli väljaspool statsionaari
toimunud veel üks esietendus. Statsionaaris aga 25. septembril
1949 lavale jõudnud H. Vaagi näidendit “Suur
unistus” ei mängitudki. Põhjusi, mis praegu üsna
koomilistena võivad tunduda, selgitas A. Lauter Draamateatris toimunud teatrikülastajate
arutluskoosolekul. Teatri töötulemustest aru andes ütles ta:
“Vaagi nukunäidend “Suur unistus” oli samuti teatri eksitus,
/.../ millele alles teatrikülastajad, arvustajad pärast
kontrolletendust ja hiljem /.../ päris õigustatud etteheiteid
tegid, kus teater oli suhtunud hiirtesse kui väga süütutesse ja
armsakestesse loomakestesse – nad on ka näidendis välja toodud
väga positiivsetena, vähemalt üks osa nukunäidendi tegevusest
sünnib hiirte perekonnas – sellejuures tähelepanemata jättes,
et meie noored tunnevad hiiri kui röövikuid, keda peab
hävitama.” 227 Ei osanud tegijad ette aimata, kus osa vaatajaid ja
kriitikuid tonte näha võiksid. Ja et ajalugu kipub korduma,
näitas samalaadne süüdistus paarkümmend aastat hiljem, 1970.
aastal, lavastuse “Muinasjutt
hiirepojast” arutelul.
14. mail 1950 sai lavaküpseks kolmest lühinäidendist koosnev
nukuetendus: S. Maršaki “Tare-tareke” ,
H. Vaagi “Põrsake
Nahv-Nahv” ja “Lähme metsa
seenele” . “Tare-tareke” oli tuntud vene muinasjutu
ainetel loodud värsivormis nukulavastus. Seni näitlejana kaasa
teinud Raivo Kuremaale sai “Tare-tareke” esimeseks iseseisva
lavastajatöö prooviks.228 H. Vaagi “Lähme metsa seenele” oli aga esimene
populaar-teaduslik näidend nukuteatri laval. Lool puudus küll
dramaturgiline ülesehitus, ent nukulavalt püüti lapsi õpetada
eristama söögi- ja mürgiseeni. Rekvisiitoritel oli lavastuse
ettevalmistamise käigus tööd küllaga, sest neid seeni oli väga
palju, mida nukulavalt publikule näidati. H. Vaagi “Põrsake
Nahv-Nahv” esietendus aga juba teistkordselt:esmalavastus kuulus
Noorsooteatri repertuaari.
|