NUKUMÄNGUST TEISTES LINNADES
UGALA NUKUTEATER (1948 – 1951)
1948. a, kui Ugala juurde loodi nukutrupp, töötas selles
teatris direktori ja kunstilise juhina endine Riikliku
Noorsooteatri juht Leo Martin. 1949. a asus Ugala kunstilise juhi kohale
Aleksander Sats. A. Sats, E. Toona ja L. Martin olid eri aegadel olnud kõige
otsesemalt seotud nukuteatrialase tegevusega. Küllap see avaldas
soodsat mõju ka Ugala nukuteatri arengule.
Ugala nukuteatri pidulik avaetendus toimus 17. jaanuaril 1948.
Mängiti Enn Toona nukunäidendit “Sipelgas ja
rohutirts” . Lavastasid kahasse A. Sats ja Riiklikust
Noorsooteatrist Viljandisse üle tulnud A. Mägi. Kunstnikutöö tegi Evald Reier.
Marionettnukkudega mängisid Ugala näitlejad Erna Konts, Ly Laar, Aino Helinurm, Karl Liigand, Aleksander Laar ja Voldemar Urbel.
Kohaliku ajalehe Sakala kriitika tõdes, et esimene katsetus
nukuteatri vallas läks korda. Juba esimeses lavastuses suudeti
demonstreerida tolle aja kohta täiesti rahuldavat
nukumänguoskust.240 Suurt osa selles õnnestumises etendasid kindlasti
A. Mägi rikkalikud nukuteatrialased kogemused, aga ka see
entusiasm ja tehatahtmine, millega viljandlased nukumängu juurde
asusid. Sellest hoolimata, et Ugala draamanäitlejail puudusid
nukuteatrialaseks tööks kogemused ja kõike tuli alustada otsast
peale, suudeti juba mõne kuuga omandada mõningane marioneti
käsitsemise oskus. Võib arvata, et sõnaline osa ei valmistanud
Karl Adra kooli läbi teinud Ugala
draamanäitlejaile raskusi. Kindlasti aitas nukulavastustes ühtset
ansamblit kujundada ka teatrile omane ansamblilik esituslaad, mis
sidus Ugala erinevate lavastajate loomet.
Näidendit “Sipelgas ja rohutirts”
kirjutades pidas E. Toona silmas kahte asjaolu: “Esiteks –
näidend olgu algajatele nukunäitlejatele jõukohane ja teiseks,
olgu sellest hoolimata sündmusrikas, huvitav ning kasvatusliku
väärtusega.” 241 Puukoi osas kasutati käpiknukku, ent kõik teised
selle lavastuse nukud olid marionetid. E. Toona oli näidendile
kavandanud ka järje, mis pidi väikesele vaatajale kõnelema
esimeses osas tuttavaks saanud tegelaste edasisest
käekäigust.
Teise nukulavastusena esietendus 1948. a Ugalas L. Martini
“Aastaajad” ,
mille lavastas A. Mägi. Ants, Tiiu ja nende koerake Pauka jõudsid
nüüd ka Viljandi teatri lavale. Ugala lavastuse juures on
köitnud tähelepanu Evald Reieri lavapiltide ilu; üheks kaunimaks
on hinnatud pilvede pildi kujundust. Sakalast võib lugeda:
“Teater “Ugala” on käesolevale lavastusele pühendanud
erilist hoolt ning armastust. Lavastus on põimitud läbi
muusikaga, tantsudega ja lihtsate meeldejäävate
lastelauludega.” 242
“Aastaaegade” pildi- ja tegelasterohkesse lavastusse oli
rakendatud peaaegu kogu tolleaegse Ugala näitlejaskond. Nimetada
võiks siinkohal hilisemat Riikliku Nukuteatri direktorit Harald Tomsoni, Aleksander Laari, Harry Rumpi, Aino
Helinurme, Leida Urbelit, Mari Kangilaskit jt. Antsu mängis Karl Liigand,
Tiiut Ly Laar ja Paukat Voldemar Urbel. Viljandi pisipublikule oli
aga uudiseks, et kõrvuti nukktegelastega-marionettidega tegi
lavastuses kaasa ka üks näitleja elavplaanis.
Viljandlaste esimese nukuteatrihooaja kolmanda
uuslavastusena jõudis publiku ette S. Preobraženski “Tädi Liisi
muinasjutud” . S. Preobraženski nukunäidend koosnes neljast
episoodist: 1. Kuidas Mall suureks kasvas. 2. Vaprad. 3. Haige
rebane. 4. Haneke. Tädi Liisit mängis lavastaja A. Mägi ise ja
Rebast L. Martin. Teistes osades olid Tiina Suits, Gottfried Falk, Mari Kangilaski ja Agnes Holt. “Tädi Liisi muinasjuttudele” kuulub
tähelepanuväärne koht meie nukuteatri ajaloos seetõttu, et see
oli päris esimene n-ö puht käpiknukkude süsteemis lavastus
Eestis.243
Publiku huvi Ugala esimeste nukulavastuste vastu oli suur.
Ajalehe Sakala (17.06.1948) andmeil külastas 1948. a suvehooajal
mängitud 47 nukuetendust 15 306 inimest. Arvestades seda, et
etendusi anti enamalt jaolt väikestes maakohtades, on see tolle
aja kohta suur arv. Tunnustust Ugala esimesele nukuhooajale
avaldati ka ajalehes Sirp ja Vasar, kus eraldi märgiti ära
Viljandi teatri endise direktori E. Toona teeneid, ” kes
nukuteatri kujundamisel Ugala juurde tegi /.../ ära suure
töö...” 244
Ugala nukutrupi teise hooaja esimeseks
uuslavastuseks sai M. Å urinova huvitav ja tegevusrohke
nukunäidend “Külmataat” ,245 mis oli juba varem võetud ka Riikliku
Noorsooteatri repertuaari. “Külmataat” oli puht käpiknukkude
ja sirmiga nukulavastus. Mängisid Evi Rauer, Anu Põldar, Aleksander Niine, Mari Kangilaski, Harald Tomson,
Raido Murss, Karl Liigand ja Voldemar Urbel.
Külmataadi nimirollis esines Aleksander Laar.
I. ja V. Å vembergeri nukunäidendi “Kolm
põrsakest” lavastuse leidis Sakala kriitik J. Selg olevat
ühe parema võrreldes senise tasemega. Samas märgiti Laine Vaga ja Agnes Holti põrsakeste “head ja
temperamendikat” esitust. Kolmas põrsake (Erna Konts) aga
“võinuks olla antud pisut elavamalt, lastele meeldejäävamalt.
/.../ Hunt mõjus üsna reaalselt, tekitades lavale ilmudes
mudilaste hulgas suure põnevuse. Märkimist väärib siin Voldemar Adra oskuslik nuku käsitamine. Jahimehed Dube
ja Bube (Eero Neemre ja Lembo Mägi) tõid oma ilmumisega pisipubliku hulka
suurt elevust, mis tõusis eriti siis kõrgele, kui hunt lõpuks
ometi kinni püüti. Lavakujundus ja nukukavandid E. Reierilt olid
paremad viimasel ajal nähtust ja leidlikult antud.” 246
Järgmisena jõudis publiku ette
“Rohutirtsu
seiklused” . Selles “Sipelgale ja rohutirtsule” järjena
kirjutatud nukunäidendis laseb autor E. Toona laiska rohutirtsu
ümber kasvada virgaks viiulikunstnikuks, kirjaoskamatust
lepatriinust saab aga kogunisti õpetaja. Edasiminekut on märgata
ka sipelgate tegevuses, kellel õnnestub isegi telefoniside
paigaldamine. “Võrreldes nukunäidendi “Sipelgas ja
rohutirts” esimest osa teisega on viimane tehniliselt ja
lavastuslikult juba hoopis nõudlikum.” 247 Lavastusse oli põimitud tehniliselt küllaltki
keerulisi marionettide tantsustseene, nagu näiteks kiilineiu
tants, seente tants jne. Lisaks nukujuhtimise vilumusele nõudis
mäng lavastuse arvukate putuktegelastega näitlejailt ka head
looduse tundmist. Arvustaja J. Selg hindas näitlejate töö
“Rohutirtsu seikluste” keerukas lavastuses
kordaläinuks. “Osalised – rohutirts Sirr-Sorr A. Laar,
lepatriinu ja ämblik H. Tomson, sipelganoored Kärmas ja
Peenikepiht K. Liigand ja L. Laar jt mõjusid usutavalt, eluliselt.
Suur samm on edasi astutud nukkude juhtimisel (tantsud, kiilide
lend jne.) samuti teksti edasiandmise osas. Märkimist väärib ka
E. Reieri värvikas lavakujundus ning R. Mursi poolt seatud
muusika.” 248 Kriitiku arvates kuulus “Rohutirtsu seiklused”
Ugala nukulavastuste paremikku.
Siiski ei jätnud J. Selg oma kirjutises mainimata ka lavastuses
esinenud puudusi, näiteks “ämbliku tarbetut siia-sinna
liikumist” . Ühtlasi ei olnud kriitik rahul puutõugu osa
autoripoolse arendusega; kahjuri tööle oleks J. Selja arvates
pidanud järgnema hukkamõist ja
karistus. Rahul ei olnud ta ka lavastuse lõpu minoorsete
toonidega, mis olid vastuolus nende aastate optimisminõudega.
Arvustusest võib lugeda: “Laste jaoks pisut nukravõitu on ka
näidendi lõpp: talve saabumine, hämarus ja päkapikkude laul.
Efektilt on see kahtlemata kena ja lõpuks jäävad ju päkapikud
elustama talvist loodust, kuid seda võinuks näidata kirkalt ja
dünaamilisemalt, kasvõi nii, kuidas päkapikud ruttavad
rõõmsalt suusatama või kelgutama, kusjuures sipelgate külast
kostab rõõmus pillimäng: Sirr-Sorr näitab oma kunsti. Nüüd
aga jäid rohutirtsu mänguoskusest vaid tema enda sõnad ja nii
võib mudilastel tekkida kahtlus, kas Sirr-Sorr ikka tõepoolest
õppis viiulimängu selgeks, sai kunstnikuks.” 249
“Rohutirtsu seiklustele “järgnes samal hooajal veel
Supteli “Maieke,
perenaiseke” . Kahjuks pole ei see ega ka järgnevalt
esietendunud L. Tui “Haldjas
Kastetilk” (esmalavastus 1944 Draamateatris, sama lavastus
viidi üle ka Riikliku Noorsooteatri repertuaari) ajakirjanduses
tähelepanu pälvinud.
1949. a lõpul jõudis Ugala nukulavale ka G.
Vladõtšina “Talumatu
elevandipoeg” . Seegi nukulavastus oli juba aasta varem
võetud Tallinna Draamateatri repertuaari. Ugalas mängis
Elevandipoega K. Liigand, teistes osades tegid kaasa A. Laar, A.
Niine, S. Tamm, L. Vaga, T. Kukk, M. Kangilaski, L. Laar ja V. Ader.
Ugala järgmiseks nukulavastuseks sai H. Medvedkina nukunäidend
“Kitsetalled
ja hall hunt” tuntud muinasjutu “Hunt ja seitse
kitsetalle” ainetel. Tolle aja nõuetest lähtuvalt oli
autor toonud kõrvuti muinasjutust tuntud hundi ja kitseperega oma
näidendisse n-ö töömotiive kandva tegelasena sepatööga
tegeleva karu Mihkel Mesikäpa. Siiski soovitati Sakalas ilmunud J.
Selja arvustuses “rohkem rõhku panna nukunäidenditele, kus
loomade kõrval esinevad ka inimesed ja millest kommunistliku
kasvatuse küsimused oleks välja toodud selgemalt kui käesolevas
näidendis.” 250
A. Mägi oli “Kitsetallede ja halli hundi” lavastusse
põiminud hulgaliselt tantse. Etendused kulgesid hoogsalt,
kusjuures palju rõõmu valmistasid pisipublikule kitsetallede
tantsud ja kepslemised ning E. Raueri eredalt karakteerne karupoeg
Miku. J. Selja arvates “pidanuks lavastaja rohkem tähelepanu
osutama hundi osa mängijale“, samas lisades: “antud kujul
puudus vajalik kontrast. Tõsi küll, hundi (K. Liigand)
libekeelsus kitsetalledega ja Mihkel Mesikäpaga kõnelemisel oli
hästi edasi antud, kuid hundi kõnelused iseendaga, kust peab
paljastuma tema õel murdjaiseloom, osutasid kohati (munade
söömisel jne) koomilise varjundiga heatahtlikkusele.” 251 A. Põldari kitseemale soovitati aga ilmutada
suuremat aktiivsust ja emotsionaalsust kadunud tallekeste otsimisel
ja leidmisel. Karu Mihkel Mesikäpa rollis esines näitleja A.
Niine elavplaanis (n-ö nukk-näitlejana) maskis ja kostüümis. A.
Niine oli karu kujutanud veidi laisa, tüseda, ent lihtsa ja
ausameelse töömehena, kes saab aru oma eksisammudest ning püüab
neid ka heaks teha. Kahjuks olevat aga maski all kõnelemise tõttu
jätnud soovida sõnade selgus. Kitsekestest tõstis kriitik esile
E. Raueri Utekest ja E. Kontsa Nässakat. Teised kitsetalled
võinuksid aga nii hääle kui ka liikumise poolest üksteisest
rohkem erineda.
J. Kangilaski lavakujundus oli huvitav. Hästi
mõjus J. Selja arvates fooni perspektiiv. Parimaks
kunstnikupoolseks pildilahenduseks pidas kriitik karu sepikoda.
Rahul ei olnud ta aga “hilissuve tuhmi rohelise tooni ja lillede
puudumisega: sündmustik toimus ju maasikate ajal” .252 Ka kitsetallede maja liiga lagedat ümbrust oleks
kriitiku arvates võinud kaunistada lillede ja rohelusega. Ilmselt
oli J. Kangilaski lavakujundus küllaltki lakooniline. Ja seda
arvatavasti taotluslikult, et fooni kribu-krabuga mitte hajutada
publiku tähelepanu.
1951. aastal esimesena esietendunud
S. Maršaki “Kassi maja”
poole pöördus A. Mägi juba teistkordselt. Mängiti
marionettidega, nagu ka 1947. aastal Noorsooteatris. Kaasa tegid
näitlejad O. Lumi, A. Üprus, V. Paltser, I. Frey, V. Kuusik, V. Liiv, L. Ojasalu, H. Arus ja V. Urbel. Kass Liisu osas oli A. Laane või
A. Mägi. Kuidas aga käpiknukkudega enam harjunud näitlejad
marionettidega toime tulid – sellekohased hinnangud
ajakirjanduses puuduvad. Lava ja nukud kujundas Elmar Kristjan, muusikaline saade oli Einari Koppelilt.
Ugala teatris esietendusid 1951. a veel G. Matvejevi “Võlukaloss”
, J. Å vartsi “Punamütsike”
ja J. Kangilaski “Kriimsilm ja
Reinuvader” . Aleksander Satsile oli “Punamütsike”
esimene ja ühtlasi ka ainus iseseisev nukulavastus. “Kriimsilma
ja Reinuvaderiga” proovis Ugalas nukulavastajana kätt ka Karl
Ader. Kujundas selle jällegi E. Kristjan. 
J. Kangilaski oli näidendi kirjutamisel lähtunud eesti
loomamuinasjuttudest. L. Kütt kirjutas ajalehes Edasi Ugala Tartus
toimunud külalisetenduse põhjal järgmist: “Teos on kirjutatud
lastele päris huvitavalt ja arusaadavalt. Ainult kommentaarid
näidendi ees ja järel olid täiesti liigsed. Lapsed mõistsid loo
moraali – hunt on tõepoolest väga tige ja alatu kiskja! –
juba näidendist endastki.” 253 Ent nimetatud Tartu etendusel jättis kõige enam
soovida just lavatehniline külg. Ja ka nukud ning lavapilt olnud
“lubamatult primitiivsed” . Muidugi võis tol ajal nii mõnigi
kord väljasõiduetenduste tase suuresti erineda statsionaaris
toimuvate omast. Põhjusteks võisid olla nii transpordiprobleemid
kui ka lava ebasobivad mõõtmed jne.
“Kriimsilm ja Reinuvader” jäigi 1948. a avatud Ugala
nukuteatrile luigelauluks, lõpetades seega ühe etapi selle teatri
ajaloos, mil ühe katuse alla mahtusid nii draama- kui ka
nukutrupp. Kindlasti olid Ugala nukuteatril selle teatriharu
edasiarendamiseks omad plaanid, ent seoses Eesti Vabariikliku
Nukuteatri loomisega tuli tollase Eesti NSV Kunstide Valitsuse
määruse põhjal kõik teiste teatrite juures tegutsevad
nukuteatrid likvideerida.254
Oma eksisteerimisaja jooksul aastail 1948–1951 esietendus
Ugalas neliteist nukulavastust. Neist viis olid algupärandid.
Seega oli ka Ugalas nii nagu Eesti Draamateatri nukuteatriski
vähenenud algupärase repertuaari osatähtsus. Vaid E. Toona
“Sipelga ja rohutirtsu” kaks osa ning J. Kangilaski
“Kriimsilm ja Reinuvader” olid kirjutatud
spetsiaalselt Ugala tarvis. Seevastu oli suurenenud vene
autorite näidendite osakaal (nagu draamateatrite
repertuaariski).
Kuna Ugala nukutrupp teenindas peamiselt Lõuna-Eesti ja
Draamateatri nukutrupp Põhja-Eesti piirkondi, siis ei ulatunud
Ugala nukulavastuste hinnangulised vastukajad Tallinna
ajakirjandusse. Seega ei ole võimalik ka Ugala nukuteatri taset
päris õigesti hinnata ega võrrelda seda Eesti Draamateatri
nukuteatri tasemega. Viljandlaste lavastustest kirjutas põhiliselt
vaid üks arvustaja – kohaliku ajalehe Sakala toimetuse tollane
töötaja J. Selg.
Ugalas ei loodud spetsiaalset nukutruppi, nukulavastustes
tegid kaasa peaaegu kõik selle teatri tolleaegsed
draamanäitlejad. Tänu Karl Adra tööstiilile ja osatähtsusele
teatri noorte näitlejate kasvatamisel hinnati eriti sõna kui
näitleja ühe peamise väljendusvahendi tähtsust. Pidas ju tol
ajal teatris draamalavastajana töötanud K. Ader oma lavastustes
eriti oluliseks “sõna täpset kasutamist ja allteksti
mahukust” .255 Nii on ka loomulik, et Ugala nukulavastustes
vähemalt esialgu oli sõnaline külg tunduvalt tugevam võrreldes
nukkude käsitsemise oskusega.
Ugala nukuteatris eelistati käpiknukke marionettidele. Erandiks
oli vaid Viljandi teatri esimene nukulavastus “Sipelgas ja
rohutirts” ja hiljem ka selle teine osa, milles kasutati samu
esimese osa tarvis valminud marionettnukke. Ka “Kassimaja” oli
marionettlavastus. Ülejäänud Ugala nukulavastused olid aga
lavastatud käpiknukkudega. A. Mägi ustavateks partneriteks olid
kunstnikud Evald Reier ja Elmar Kristjan. Kumbki kujundas kuus
lavastust. Kahe lavastuse kunstnikuks oli Juhan Kangilaski.
A. Mägi kui kogenud nukulavastaja tugevamaks küljeks oli
nukkude liikumise ja tantsustseenide seadmine. Tema varasematele
Riikliku Noorsooteatri nukulavastustele oli iseloomulik just selle
külje esmane väljaarendamine. A. Mägil oli Noorsooteatris
võimalus noori enda äranägemist mööda nukunäitlejaiks
koolitada. Ugalas taoline võimalus paraku puudus. Läbi aegade on
provintsiteatrite näitlejakaader olnud küllaltki ebapüsiv.
Paljud väikelinnade näitlejaist püüdsid võimaluse korral
lõpuks ikkagi jõuda ühte Tallinna teatritest. Nii vahelduski
Ugala nukulavastustes kaasa teinud näitlejakaader
pidevalt. Paljud Ugala teatri juures neil aastail tegutsenud
õppestuudio õpilastest alustasid oma praktilist tööd teatris
just nukulavastustes osalemisega. Mõnedki neist siirdusid edasi
teistesse teatritesse või jäid peagi teatritööst hoopis
kõrvale. Seega tuli A. Mägil uute lavastuste väljatoomisel
küllalt sageli alustada nukumängu AB-st.
Nii on ka mõistetav, et A. Mägi, kes ise oli marionetiteatri
pooldaja ning lavastajana ja näitlejana eelistas marionette
käpikutele, oli Ugalas sunnitud marionettidest loobuma
käpiknukkude kasuks. Marionettide käsitsemisoskuse
väljaarendamine, selle taseme säilitamine ning täiustamine
nõuab pidevat treeningut ning püsivat nukutruppi.
Sõnateatrikooliga nukunäitlejail oli käpiknukkudega märksa
hõlpsam toime tulla kui kapriissete marionettidega.
Koos Ugala nukuteatri likvideerimisega lõppes ka Alice Mägi
tegevus kutselises nukuteatris. Nukulavastaja, pedagoogi ja
näitlejana etendas ta tähtsat osa nii Riikliku Noorsooteatri kui
ka Ugala nukuteatri kujundamisel. Ent pärast esimesi edusamme
jäid tema loomingulised plaanid mõlema teatri juures lõpuni
realiseerimata.
Lõuna-Eesti noor publik vajas väga oma nukuteatrit. Võib vaid
kurvalt tõdeda, et tollased instantsid, kelle võimuses oli
otsustada ja käsutada Eestimaa kultuurielu, äsja loodu nii
kergekäeliselt juba eos lämmatasid.
|